Co se stane, když se 3 piloti sejdou k večeru na letišti? Sednou do éra a obletí celou Prahu!
Je to asi ten nejkrásnější pohled na to naše město stověžaté, když se večer rozzáří tisíce světel a bujaré pozlátko noční Prahy Vám vezme dech.
Nočním letům předchází rozsáhlá a pečlivá příprava. Musíme zodpovědně a pečlivě zkontrolovat počasí na trati, stav letadla, připravit letový plán a vše do detailu naplánovat. To vše máme hotovo a už sedíme ve 4 místném letounu DA-40 a chystáme se na start z osvětlené dráhy 33R na letišti Sazená. Plný plyn, světla okolo dráhy se začínají střídat čím dál rychleji a už jsme v luftu. Hurá do tmy.
Na kochání zatím není mnoho času. Musíme co nejdříve aktivovat letový plán a spojit se na radiu s Ruzyní. Hurá, dostáváme povolení vstoupit do řízeného prostoru LKPR u Velvar. Konečně je z dálky vidět ta omamná záplava světel. Řídící provozu nás pouští nad práh dráhy 24 a vesele pokračujeme přímo na Točnou ve výšce 3000 stop. Praha už nám po levoboku šajní jak Las Vegas. Zřetelně vidíme Evropskou třídu až do Dejvic. Letíme na Zličínem dál na Jih. Míjíme Butovice, Řeporyje a dálniční obchvat Prahy.
CTR Ruzyně opouštíme na "Echu" nad Lahovicemi. Chuchelské závodiště svítí, asi se jede dostih. Nad Točnou stáčíme éro na východ a Praha se nám odkrývá v plné kráse. Dohlednost je nekonečná, takže vidíme celé nábřeží Vltavy od Modřan až po Karlův most, Věžáky na Pankráci, Žižkovský vysílač a v dáli i Pražský hrad.
Nad Točnou ladíme frekvenci věže letiště Kbely. Žádáme půlet jejich prostorem přímo na Letňany, abychom měli centrum Prahy po levém křídle co nejblíž. Letíme opatrně mimo omezený prostor nad Prahou. Začíná ta největší kochačka. Přelétáme Chodov a naskýtá se nám úchvatná podívaná na celé centrum Prahy. Ubíhá to strašně rychle. Fotíme a natáčíme jak zuřivý reportér E.E Kisch. Jelikož je pátek okolo 18. hodiny, tak dopravní špička kulminuje a auta stojí v zácpě. Nás se to ale netýká. V Edenu se hraje fotbalový zápas. Obchodní centrum Černý most a IKEA praská ve švech. Jsme moc rádi, že tam nemusíme:-)
Blížíme se k letišti v Letňanech a po pravém křídle míjíme osvětlený práh dráhy ve Kbelích. Náš velící pilot žadoní o malou změnu plánu. Chce se proletět na obcí Koloděje, kde bydlí. Není problém. Vše komunikujeme s návěžným ve Kbelích a točíme opět na Jih směr Koloděje. Tam provádíme 360 zatáčku a vracíme se přes Starou Boleslav směrem na tu Mladou.
Jak opouštíme Prahu, tak světelný smog začíná ustupovat. Zřetelně vidíme dálnici D8 a více méně, podél ní, letíme do Bolky. Ta už je vidět z dálky. V noci je ještě výrazněji poznat obrovský rozsah výrobního areálu Škodovky. Tisíce nových aut na parkovišti čekající na nové majitele, fotbalový stadion osvětlen a hraje se tam taky liga. Pozvolnou levou zatáčkou obkroužíme celé město a nabíráme směr západ zpět na Sazenou.
Cestou zpět, ve více méně tmavých koutech severně Prahy, se snažíme nějak vstřebat, co jsme to všechno viděli a zažili. Po chvilce už přelétáme Mělník a vyhledáváme dráhu na letišti. Už ji máme v dohledu. Ukončujeme letový plán, hlásíme se na Sazce a plně se soustředíme na přistání. Sedáme jak do bavlnky. To bylo snad ještě lepší přistání než ve dne. Tak si zatleskáme a honem do tepla.
Byla to opravdu velká paráda a moc doporučuji všem zájemcům. Michal Monoszon